مديرعامل فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري مطرح کرد: به دنبال هوشمندسازي کارخانه، توسعه سبد محصول و افزايش بهره وري در فولاد سفيددشت هستيم

کد خبر: 90453 تاریخ انتشار: 1403/06/10
نمایش: 129
اخبار
ميهمــان برنامــه راديــو فولاد ايــن هفتــه، محمــود محمــدي فشــارکي، مديرعامــل شــرکت فولاد سفيددشــت چهارمحــال و بختيــاري بــود و ضمــن حضــور در اســتوديو راديــو فولاد، بــه سوالات مجــري ايــن برنامــه چنيــن پاســخ داد:
در ابتدا قدري درباره تاريخچه اين شرکت توضيح دهيد.
سال 1386 عمليات اجرايي طرح فولاد چهارمحال و بختياري در زميني به مساحت 250 هکتار، به عنوان يکي از طرح هاي هفت گانه فولادي کشور با راهبري شرکت ملي فولاد ايران، به ظرفيت سالانه 800 هزار تن و در راستاي تحقق چشم انداز توليد سالانه 55 ميليون تن فولاد در کشور تا افق 1404 آغاز شد. در سال 1393 و پس از وا گذاري 65 درصد از سهام طرح فولاد چهارمحال به فولاد مبارکه و حفظ سهم 35 درصدي سازمان ايميدرو، اين طرح با نام شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري به ثبت رسيد.
هم اکنون وضعيت توليد در اين شرکت چگونه است؟
 اين شرکت امروزه با ظرفيت توليد ساليانه 800 هزار تن آهن اسفنجي، نقش مؤثري در پيشرفت صنايع فولادي کشور دارد؛ به طوريکه از زمان آغاز بهره برداري واحد احيا مستقيم تا انتهاي سال 1402 موفق به توليد بيش از 5 ميليون تن از اين محصول گرديده است. فولاد سفيددشت همچنين پروژه هاي توسعه متعددي در دست اقدام دارد که با بهره برداري از آنها سهم اين شرکت در صنعت کشور رشد چشمگيري خواهد داشت. از مهمترين اين پروژه ها ميتوان به واحد فولاد سازي و ريخته گري تختال و بيلت اشاره کرد.

از پروژه عمليات احداث واحد فولادسازي و ريخته گري اين شرکت چه خبر؟ عمليات اجرايي پروژه واحد فولادسازي و ريخته گري تختال شرکت فولاد سفيددشت، پس از يک وقفه چندساله، در سال 1396 دوباره از سر گرفته شده و با تلاش همگاني، اين واحد توانست اولين عمليات قوس خود را در بهمن ماه 1401 و توليد اولين سري تختال آزمايشي را در اسفند 1402 جشن بگيرد. پروژه فولادسازي و ريخته گري هم اينک با پيشرفت 98 درصدي اولين طرح از طرح هاي هفت گانه است که با تکنولوژي ايراني در شرف بهره برداري است.   
ساير پروژه هاي توسعه اين شرکت کدام اند و در چه شرايطي قرار دارند؟
پروژه هاي بريکت سازي، اتوماسيون خط انتقال پساب، ماشين ريخته گري بيلت، تصفيه خانه مرکزي، جاده اختصاصي زرين شهر به فولاد سفيددشت، راه آهن داخلي و خطوط آن، ساخت مخازن ذخيره آهن اسفنجي و پروژه غبارگير واحد احيا از ساير پروژه هاي جنبي شرکت به شمار مي آيند که از اين ميان، پروژه هاي بريکت سازي، اتوماسيون خط انتقال پساب و مخازن ذخيره آهن اسفنجي تکميل گرديده و آماده بهره برداري هستند.
نگاه فولاد سفيددشت به مسئوليت هاي اجتماعي چگونه است؟
 فولاد سفيددشت با توجه به نقش مؤثر خود در منطقه پيراموني همواره در تلاش است ضمن تعامل با شهرهاي همجوار در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، عمراني، ورزشي، آموزش، زيست محيطي و کمک هاي مؤمنانه، زمينه ساز بهره مندي از مزاياي حضور اين شرکت در منطقه و يکي از عوامل رفاه و توسعه استان باشد.       
تختال هاي توليدشده از نظر ابعاد و کيفيت چگونه اند؟
 هر واحد توليدي براي اينکه بتواند دوران گذار از فاز راه اندازي خود را در مدت کوتاهي سپري کند بايد در اولين فرصت سخت افزارهاي نصب شده را مورد آزمايش قرار دهد. خوشبختانه علي رغم محدوديت هاي مصرف برق در اين فصل، به مدد همکاري هاي سازنده بين شرکت توزيع برق کشور و فولاد سفيددشت، توانستيم هم کوره قوس الکتريکي و هم واحد LF يا کوره پاتيلي و هم واحد ريخته گري را مورد آزمايش قرار دهيم.  نتيجه اين تست توليد 4 عدد تختال با عرض 1300 ميليمتر با ضخامت 200 ميليمتر و گريد 1012 بود که مطابق با آناليزهاي انجام شده، اين تختال  ها به لحاظ کيفي نيز مطلوب بوده اند. از طرف ديگر، با اجراي اين عمليات آزمايشي که پس از يک وقفه پنج ماهه ناشي از مشکلات قراردادي صورت گرفت، موفق به شناسايي بخش زيادي از مسائل و مشکلات موجود در مجموعه توليد شديم. با پشت سر گذاشتن اين دو مرحله از توليد تختال، اميدواريم با آمادگي هاي ايجادشده، به محض رفع محدوديت هاي مصرف انرژي برق با تکرار توليد تختال، مسائل و مشکلات را برطرف کنيم و به مرحله توليد سکوئنس هاي 7 و 10 ذوبي تعريف شده براي اين خط توليد دست يابيم.               
 ميتوان انتظار داشت تا پايان تابستان واحد ذوب و ريخته گري فولادسفيددشت به صورت کامل راه اندازي شود؟ 
 يکي از اهداف اصلي مأموريت محول شده از طرف مديريت عالي شرکت فولاد مبارکه به اينجانب، همين موضوع است که با تشکيل تيم هايي متشکل از کارکنان اماني، پيمانکاري و مشاوران در مجموعه فولاد سفيددشت، تلاش داريم تا پايان فصل، اين مهم را محقق سازيم.
پيوستن به گروه فولاد مبارکه تا چه حد در مسير رشد و توسعه شرکت شما مؤثر بوده است؟

وجود شاخص هاي ممتاز مجموعه فولاد مبارکه همچون سيستم هاي کيفيت، تيم مديريتي قوي و همچنين تعدد افراد داراي دانش و مهارت، رسالت خطيري را در راستاي توسعه صنعت فولاد در اقصي نقاط کشور از سنگان تا هرمزگان بر دوش اين مجتمع بزرگ گذاشته است. با مشارکت و حمايت هاي مالي و فني فولاد مبارکه از پروژه فولاد چهارمحال و بختياري، اين پروژه سريعتر از ساير طرح هاي هفت گانه فولادي به توليد رسيد که بدون پشتيباني همه جانبه مجتمع فولاد مبارکه، دستيابي به اين مهم بسيار سخت بود. 

تخصيص 100 درصدي سود شرکت توسط فولاد مبارکه براي طرح هاي توسعه شرکت در اين چند سال و به خصوص سال 1403 چه فرصت هايي براي شرکت فراهم کرده است؟ 
 وجود مشکلات مالي در پروژه هاي جاري کشور مانعي جدي است. با خريد 65 درصدي سهام شرکت فولاد سفيددشت توسط فولاد مبارکه و پشتيباني مالي و فني پس از آن، توليد آهن اسفنجي در اين شرکت محقق شد و در کمتر از دو سال فولاد سفيددشت به عنوان يکي از مجموعه هاي سودآور گروه فولاد مبارکه مطرح گرديد. از آن دوره تا کنون و به خصوص با عنايت مديرعامل محترم گروه، تخصيص کل سود به دست آمده از اين مجموعه، باعث رفع مشکل نقدينگي و پيشبرد پروژه هايي از قبيل انتقال پساب، احداث جاده، واحد توليد گازهاي صنعتي و پست برق 400 به 33 کيلوولت گرديد که اجراي اين پروژه ها، موجب افزايش تاب آوري شرکت شده است. 
سود سالانه فولاد سفيددشت در سال گذشته 60 درصد رشد داشت. برآورد شما از سوددهي شرکت در سال 1403 چيست؟
 شرايط شرکت در سال جاري با تغييرات زيادي نسبت به سال گذشته مواجه بوده است. از اين تغييرات ميتوان به افزايش قيمت انرژي و مواد اوليه اشاره کرد. از طرف ديگر ظهور رقباي جديد در حوزه توليد آهن اسفنجي و جبران نسبي کمبود اين محصول در کشور، باعث کاهش سهم بازار فولاد سفيددشت نسبت به سال گذشته گرديده است. همچنين اعمال محدوديت هاي مصرف برق در تابستان و پيش بيني محدوديت مصرف گاز در زمستان، چالش هاي پيش روي ما در سال جديد است. بااين حال، شرکت فولاد سفيددشت با مديريت بهينه هزينه هاي جاري سازمان ازجمله هزينه هاي پرسنلي و با دارا بودن350 نفر نيروي اماني و حدود 400 نفر نيروي پيمانکاري، جزو اولين کارخانه هايي است که شاخص تناژ توليد به ازاي هر فرد در آن در وضعيت مطلوبي قرار دارد. با وجود اين و با بهره گيري از تجربيات فولاد مبارکه به دنبال هوشمندسازي کارخانه و همچنين افزايش بهره وري مصرف آب و انرژي در فولاد سفيددشت با هدف کاهش هزينه هاي جاري و به تبع آن افزايش سودآوري هستيم. 
استراتژي و راهبرد بلندمدت فولاد مبارکه افزايش توان توليد محصولات خاص در منطقه است. در اين چارچوب وظيفه محول شده به فولاد سفيددشت چيست؟
 باتوجه به وجود رقابت سخت بين کارخانه هاي مختلف فولاد سازي در سراسر کشور، در آينده نزديک شرکت هايي ميتوانند در اين شرايط دوام داشته باشند که قابليت توليد محصولات خاص با ارزش افزوده بالا را داشته باشند. با توجه به مأموريت محوله از طرف مديرعامل فولاد مبارکه، ما در مجموعه خود به دنبال توسعه سبد محصول و توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالا هستيم تا نهايتاً بتوانيم به سودآوري پايدار دست يابيم. بر همين اساس مجموعه فولاد سفيددشت تنها مجموعه در گروه فولاد مبارکه است که داراي قابليت توليد تختال و بيلت به صورت همزمان است. در حال حاضر توليد ورق هاي سيليسي در گروه فولاد مبارکه به موضوع روز تبديل شده است که نياز اين نوع ورق ها به خوراک موردنياز، ما را بر آن داشته تا در مجموعه خودمان به دنبال امکان سنجي توليد تختال هاي فولاد سيليس دار يا همان فولاد الکتريکي باشيم. همچنين نياز کشور به برخي فولادهاي خاص مورداستفاده در پروژه هاي نفتي و آبي، فرصت خوبي را براي توليد تختال موردنياز از اين دست در پيش روي ما قرار داده است. در حوزه توليد بيلت نيز به دنبال ايجاد قابليت ايجاد خط دوحالته توليد مقطع مربعي و گرد هستيم تا نياز به اين محصولات را براي شرکت هاي فعال در اين زمينه رفع کنيم.
محدوديت هاي انرژي باعث شده صنعت فولاد اين روزها به يک صنعت فصلي تبديل شود. اين مسئله چه ميزان از سود فولاد سفيددشت را تحت تأثير قرار ميدهد؟
 اعمال محدوديت هاي برق از خردادماه، کاهش 30 درصدي ظرفيت توليد را براي مجموعه ما به دنبال داشته است. بااين حال براي اينکه بتوانيم حداکثر بهره را از اين محدوديت ها ببريم، با انجام بخش قابل توجهي از تعميرات، تلاش کرده ايم تا سطح آمادگي خود را براي توليد در زمان رفع محدوديت افزايش دهيم. 
در موردنياز آبي مجموعه سفيددشت توضيح دهيد:
با توجه به وجود محدوديت منابع آب در کل کشور، فولاد سفيددشت با تصويب پروژه خريداري و انتقال پساب شهرهاي اطراف، گام هاي مؤثري در راستاي رفع مشکل تأمين آب صنعتي موردنياز خود برداشته است. از مصاديق اين پروژه ميتوان به اتصال خط پساب شهر بروجن از سال 1398 و آغاز انتقال پساب شهر فرادنبه به شرکت از ابتداي امسال اشاره کرد. همچنين طرح خريد و احداث خط انتقال پساب شهرکرد به مجموعه شرکت هاي عضو گروه فولاد مبارکه در استان شامل ورق خودرو، فولاد سفيددشت، توان آور و تاراز در حال پشت سر گذاشتن فاز مطالعاتي خود است.     
سخن آخر؟
 ما به عنوان بزرگترين صنعت استان چهارمحال و بختياري و بزرگ ترين فولادساز اين استان عزم آن داريم تا با به جاي آوردن مسئوليت هاي اجتماعي خود در راستاي حل بخشي از مشکلات منطقه بکوشيم. در حوزه آموزش نيز با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته، به دنبال امکان ايجاد بستري براي تحصيل نوجوانان علاقه مند به صنعت در هنرستان ها هستيم تا رفته رفته نياز صنايع استان به نيروهاي فني تا حدي زيادي رفع شود. در حوزه هاي ورزش و سلامت نيز کارهاي خوبي صورت گرفته است. همچنين با تقويت ارتباطات فني ميان کارکنان خود و کارکنان با تجربه فولاد مبارکه به دنبال تسريع در دستيابي به ظرفيت نامي کارخانه در توليد انواع شمش هاي فولادي در آينده نزديک هستيم.

افزودن دیدگاه