در آستانه سالروز پيوستن فولاد سفيددشت به گروه فولاد مبارکه محقق شد؛

تولید نخستین تختال واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در سال 1403

کد خبر: 90452 تاریخ انتشار: 1403/05/25
نمایش: 266
اخبار
در آستانه دهمين سالگرد پيوستن شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري به عنوان بزرگترين واحد فولادي استان به مجموعه بزرگ فولاد مبارکه و همزمان با سال جهش توليد با مشارکت مردم؛ توليد نخستين ذوب و تختال در سال ۱۴۰۳ در ۲۵ مرداد ماه در واحد فولاد سازي اين شرکت به همت کارکنان اماني و پيمانکار داخلي شرکت توليد شد.
محمود محمدي فشارکي مدير عامل شرکت فولاد سفيددشت با اعلام اين خبر در پاسخ به سوالات خبرنگار روابط عمومي اين شرکت به بيان نقطه نظرات خود پرداخت؛
 • با تلاش شما و همکارانتان بار ديگر شاهد دستاوري ارزشمند در شرکت فولاد سفيد دشت بوديم لطفا در ابتدا قدري درباره تاريخچه شرکت فولاد سفيد دشت توضيح دهيد؛
- شرکت فولاد سفيد دشت با نام طرح فولاد چهارمحال و بختياري، يکي از ۷ طرح فولاد ملي است که در سال ۱۳۹۳ در راستاي سياست دولت وقت مبني بر واگذاري اين طرح ها به بخش خصوصي به منظور تسريع در عمليات راه اندازي و بهره برداري، ۶۵ درصد ازسهام آن در مالکيت شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار گرفته و اين شرکت با نام جديد شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري، رسما به جمع گروه فولاد‌ مبارکه پيوست. در ماه‌هاي ابتدايي واگذاري طرح فولاد چهارمحال و بختياري به شرکت فولاد مبارکه و با حمايتهاي فني و مالي اين مجتمع، عمليات ساخت و نصب تجهيزات در بزرگترين واحد فولادي استان سرعت گرفت که راه‌اندازي واحد احياء مستقيم اين مجتمع به عنوان نخستين واحد توليدي در ميان طرح‌هاي مشابه استاني گواه اين مدعاست.
• درباره روند آغاز بهره برداري و رسيدن به ظرفيت اسمي واحد احيا اين شرکت توضيح بفرماييد؛
- با بهره‌گيري از تجربيات موفق شرکت فولاد مبارکه در عرصه‌ توليد و بهره برداري، واحد احياء مستقيم فولاد سفيددشت کمتر از چهار سال از راه اندازي، توانست ظرفيت نامي ساليانه توليد آهن اسفنجي را به ميزان ۸۰۰ هزار تن در سال محقق نموده و اين موفقيت را در سالهاي پس از آن حفظ کند. همچنين اين شرکت از ابتداي راه اندازي تا کنون موفق به ثبت رکوردهاي متعدد روزانه و ماهانه در توليد آهن اسفنجي گرديده است. لازم به ذکر است توليد تجمعي آهن اسفنجي در اين شرکت از ابتداي راه اندازي تا پايان تير ماه ۱۴۰۳ به بيش از ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار تن بالغ گرديده است.
• به نظر شما پيوستن فولاد سفيد دشت به گروه فولاد مبارکه چه مزيت هايي براي اين شرکت جوان داشته است؟
- از برکات پيوستن فولاد سفيددشت به بزرگترين فولادساز کشور مي توان به به کارگيري تجربيات ارزشمند اين مجتمع از قبيل آموزش و رشد سرمايه انساني، بومي سازي قطعات و تجهيزات، بکارگيري پساب تصفيه شده شهري در جهت تامين آب کارخانه، باز طراحي تجهيزات داراي مشکلات فرآيندي، اصلاحات فرآيندي در راستاي بهبود عملکرد توليد و افزايش ظرفيت توليد و ... اشاره کرد.
• نگاه توسعه محور مجتمع فولاد مبارکه چه تاثيراتي بر شرکت فولاد سفيددشت دارد؟
- از آنجا که باور شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر توسعه و تعالي روز افزون صنعت فولاد بخصوص در شرکتهاي زير مجموعه خود استوار بوده است، اين مجتمع به عنوان سهامدار عمده فولاد سفيددشت، همواره از پيشبرد طرح‌هاي توسعه بزرگترين واحد صنعتي حمايت نموده که از جمله اين حمايتها مي توان به تخصيص تمامي سود ساليانه طي چند سال متوالي در جهت تسريع در عمليات اجرايي پروژه‌هاي توسعه در شرکت فولاد سفيددشت اشاره کرد. يکي از برنامه هاي آينده اين شرکت تکميل خط ماشين ريخته گري بيلت در جهت تنوع توليد انواع مقاطع فولادي و اضافه نمودن خط تصفيه ثانويه در واحد فولاد سازي در جهت توسعه سبد محصول مي باشد.
• ارزيابي شما از نقش فولاد مبارکه در شکل گيري و توسعه اين شرکت چگونه است؟
-  شرکت فولاد مبارکه علاوه بر بذل حمايت هاي مالي از شرکت فولاد سفيددشت، هيچگاه پشتيباني‌هاي فني خود را از اين شرکت جوان دريغ نداشته است به عنوان مثال مشارکت دهها نفر از همکاران شاغل و بازنشسته مجتمع فولاد مبارکه به عنوان مشاور فني در کنار پرسنل اين شرکت جوان از مصاديق اين حمايت ها است. همچنين کمک‌هاي فولاد مبارکه در راستاي تامين پايدار مواد اوليه واحد احياء مستقيم فولاد سفيددشت غير قابل انکار است.
• يکي از مهمترين طرح هاي توسعه اين شرکت پروژه فولادسازي و ريخته گري مداوم است، درباره شرايط موجود اين پروژه توضيح دهيد.
-  واحد فولادسازي و ريخته گري مداوم شرکت با تلاش فراوان و بي بديل همکاران، مراحل تست و راه اندازي اوليه را با موفقيت پشت سر گذاشته است و در آستانه دهمين سالگرد پيوستن فولاد سفيددشت به گروه فولاد مبارکه، با توليد اولين ذوب و تختال در سال ۱۴۰۳ که با همکاري شرکت برق علي رغم محدوديت هاي مصرف صورت گرفت، عزم و اراده خود را در راستاي دستيابي هرچه سريعتر به ظرفيت نامي در توليد شمش فولادي به منصه ظهور گذاشت. لازم به ذکر است اين سري از محصول واحد فولادسازي به تعداد چهار عدد، به طول ۱۱ متر، عرض ۱۳۲۰ ميليمتر و ضخامت ۲۰۰ ميليمتر از نوع گريد کم کربن ۱۰۱۲ بوده و تختال توليدي پس از نورد گرم، قابل استفاده در صنايعي همچون پروفيل سازي، لوله سازي و ساخت مخزن کاربرد دارد.
اميد مي‌رود در سايه حمايت هاي جامع و همه جانبه مجتمع فولاد مبارکه، تا پايان تابستان سال جاري شاهد راه‌اندازي کامل واحد ذوب و ريخته گري شرکت فولاد سفيد دشت چهارمحال و بختياري باشيم تا همانند واحد احياء مستقيم، افتخار بهره‌برداري پيوسته از نخستين واحد فولادسازي طرح‌هاي فولاد استاني نيز به نام شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري ثبت گردد.
• سخن پاياني شما؟
-  از حمايت هاي مدير عامل و معاونين گروه فولاد مبارکه، سازمان ايميدرو، شرکت ملي فولاد ايران و مسئولين استان و کليه کارکنان اماني و پيمانکاران ساخت، اجرا و بهره برداري شرکت فولاد سفيددشت که در جهت ارتقاء توليد کمي و کيفي اين شرکت تلاش مي نمايند، کمال تشکر را دارم. با توليد اين تختال که به لحاظ کيفي نيز از استانداردهاي لازم برخوردار است به نظر مي رشد گام بلندي در مسير توليد پايدار اين شرکت در حوزه توليد فولاد خام برداشته شده و بزودي شاهد اين خواهيم بود که با تلاش و اشتياق مثال زدني که نزد همکاران ما در اين مجموعه وجود دارد، واحد فولادسازي نيز در کمترين زمان ممکن ظرفيت اسمي خود را محقق خواهد کرد.

افزودن دیدگاه