به گزارش روابط عمومي شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ بدنه کوره قوس الکتريکي فولاد سازي سبا ( LOWER SHELL ) که از قطعات استراتژيک اين واحد است با کيفيت بالاتر و ۵۰ درصد صرفه جويي اقتصادي نسبت به خريد خارجي، با همکاري کارشناسان فولاد مبارکه و سازندگان داخلي کشور بومي سازي شد.
ايمان مکوندي کارشناس قطعات يدکي ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا با تأييد اين خبر گفت: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترين توليدکننده فولاد کشوربه منظور عمل به سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي،کار و سرمايه ي ايراني، با توجه به تنوع تجهيزات، ماشين آلات و قطعات يدکي و مواد مورد نياز خطوط توليد خود، اين سياست را سرلوحه کار خود قرار داده و بار ديگر توانست با تکيه بر دانش و تجارب خود و استفاده از توانمندي هاي سازندگان داخلي و با بومي سازي بدنه (شِل) کوره قوس ناحيه فولاد سازي و نورد پيوسته سبا ،برگ زرين ديگري به کارنامه افتخارات خود در صنعت فولاد کشور بيفزايد.
وي با بيان اين مطلب که وزن تقريبي اين تجهيز ۵۰ تن است تصريح کرد: با استفاده از اين بدنه، عملاً توليد و نگهداري ۱۷۰ تن فولاد مذاب در کوره قوس الکتريکي سبا ميّسر مي شود.
مکوندي در خصوص فرآيند بومي سازي بدنه کوره قوس الکتريکي سبا افزود: پس از اعلام نياز واحدفولادسازي، پروژه تأمين اين قطعه به روش بومي سازي کليد خورد و کميته فني بومي سازي اين قطعه با محوريت دفتر فني تعميرات سبا و با مشارکت واحدهاي تعميرات و توليد فولادسازي سبا، برنامه ريزي بومي سازي، مهندسي معکوس(شرکت اديب طرح آرين)، کنترل گواهي کيفيت بومي سازي، بازرسي فني(خوردگي) و خريد ساخت داخل، تشکيل شد، که در آن سلسله جلسات منظم، مستمر و با تکيه بر کارگروهي و همچنين با استفاده از تجارب قبلي و در جهت بهينه سازي عمر و عملکرد تجهيز، نسبت به بازنگري مدارک ساخت اقدام شد.
کارشناس قطعات يدکي ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا در ادامه با اشاره به فعاليتهاي صورت گرفته در اين پروژه افزود: بهينه سازي طرح اتصال کف به بدنه و تقويت ضخامت قسمت عدسي و بدنه به ۳۵ ميليمتر، ارتقاء جنس ورق به P355GH و بهينه سازي پروسه جوشکاري، بهينه سازي شيب دريچه سرباره و ايجاد قابليت تعويض آن، ايجاد سپرحرارتي زير دريچه سرباره و جلوگيري از ريزش مذاب به بدنه شل، افزايش تعداد ترموکوپلها از شش عدد به ۱۱ عدد و بهينه سازي و تغيير چيدمان آنها و همچنين اصلاح و تقويت دستک هاي باربرداري و حذف سوراخ هاي دمش از کف مربوط به آرگون و اکسيژن از عمده اين فعاليتها بشمار مي آيد.
مکوندي يادآور شد: پس از اعمال تغييرات فوق و درجهت جلوگيري از مغايرت هاي احتمالي با توجه به قيمت بالا و حجيم بودن تجهيز، مونتاژ LOWER SHELL و UPPER SHELL و نشيمنگاه شل بوسيله نرم افزار INVENTOR شبيه سازي و موارد داراي مغايرت اصلاح و در دفترچه فني اعمال شد.
سيد محمد ميري کارشناس واحد برنامه ريزي بومي سازي نيز گفت: پس از دريافت درخواست بومي سازي دو دستگاه شل کوره قوس ناحيه سبا، واحد برنامه ريزي بومي سازي با همکاري کميته فني بومي سازي، نسبت به شناسايي سازندگان توانمند با سابقه ساخت موفق تجهيزات فولادسازي، اقدام کرد و شرکت هاي شناسايي شده به همين منظور توسط کميته فني بومي سازي، ارزيابي فني گرديدند که در نهايت با همکاري واحد خريد ساخت داخل و کميسيون معاملات به واسطه پيشنهاد فني و بازرگاني مناسب تر و مورد تأييد کميته فني بومي سازي، اين مهم به شرکت پايدار فولاد آيريک محول شد.
وي مزاياي بومي سازي اين تجهيز را نسبت به نمونه مشابه خارجي، ايجاد اشتغال به ميزان ۱۵هزار و ۷۱۶ نفرساعت، کاهش قيمت تمام شده داخلي نسبت به خارجي به ميزان ۵۰ درصد، افزايش عمر تجهيز به واسطه ساخت آن بصورت اسمبلي و حمل به واحد بهره بردار، و همچنين کاهش هزينه حمل و ارتباط و نظارت مستقيم بهره بردار، در فرآيند ساخت و همکاري با واحد کنترل کيفيت بومي سازي در بازرسيهاي دورهاي از تجهيز به منظور جلوگيري از مغايرتهاي احتمالي، بيان کرد.
وي همچنين از تلاش هاي دلسوزانه و متعهدانه کليه اعضاء کميته فني بومي سازي ، بويژه حمايت هاي مديريت ناحيه فولاد سازي و نورد پيوسته سبا و معاونت بهره برداري تقدير و تشکر کرد و گفت: نتايج اين پروژه باعث رشد خودکفايي و تقويت روحيه خودباوري در صنعت فولاد کشور شود.