استاندار اصفهان: فولاد مبارکه روند خوبي را در مصرف بهينه و صرفه جويي آب در پيش گرفته است

کد خبر: 10196 تاریخ انتشار: 1397/01/17 19:22:46
نمایش: 3917
اخبار

به گزارش روابط عمومي شرکت فولاد مبارکه ،دكتر رسول زرگرپور استاندار اصفهان در همايش ملي مصرف بهينه آب در صنعت، ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين همايش گفت: اين همايش از سه منظر داراي اهميت ويژه است اول اينكه اين همايش در مورد مقوله ي آب صحبت مي كند كه در دنيا، در ايران و خصوصاً در استان كويري اصفهان يك موضوع فراگير، مشكل بزرگ و يك مطالبه ي عمومي است و اگر به آن درست و بموقع پرداخته نشود در آينده ي نزديك به يك چالش و بحران منطقه اي تبديل خواهد شد. دليل دوم اهميت اين همايش اين است كه بر موضوع آب در صنعت تمركز دارد و سوم اينکه در خصوص مصرف بهينه يعني فرهنگ و باور درست مصرف كردن تأكيد دارد.
در همايش ملي مصرف بهينه آب در صنعت، چالشها و راهكارها،که به پيشنهاد فولاد مبارکه و استانداري و با محوريت دانشگاه اصفهان در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه19و20 آبانماه در دانشگاه اصفهان و با حضور مسئولين اجرايي استان، فرهيختگان، و متخصصان صنعتي و دانشگاهي داخل و خارج از کشور برگزار گرديد، استاندار اصفهان افزود: طي تاريخ مديريت آب در جهان و در هر كشور و از جمله ايران، سه مقطع و دوران كاملاً مجزا و قابل تفكيك را ميتوان مشاهده كرد دوره اول زماني كه منابع آبي به وفور وجود دارد و تقاضا بسيار كم است كه ما آن دوره را مديريت عرضه ميناميم، مقطع دوم زماني است كه آب تا حدودي موجود و تقاضا رو به افزايش است كه اين دوره را مديريت عرضه و تقاضا مي ناميم و دوره سوم و آخر منابع آبي با محدوديت هاي قابل توجهي مواجه است و از طرفي تقاضا از منابع پيشي گرفته است اين مقطع را مديريت تقاضا نامگذاري كرده اند.
استاندار اصفهان تأكيد كرد: دقت داشته باشيد كه بين مديريت تقاضا و مديريت مصرف تفاوت معني داري وجود دارد.
زرگرپور تصريح كرد: در حال حاضر در استان اصفهان در مراحل پاياني مديريت توأم عرضه و تقاضا قرار گرفته ايم و منابع با محدوديت قابل توجه و تقاضا با روند فزايندهاي در حال رشد است.


وي افزود: بارشهاي خدادادي متناسب با زمان و مكان مناسب نيستند و طبق آمار75درصد بارشها در30درصد ايران ميبارند و يا زمان متناسب با كشت را ندارد و اين لزوم ذخيرهسازي را بيشتر نشان ميدهد؛ البته ذخيرهسازي نه فقط از طريق احداث سد بلكه با روشهايي همچون آبخيزها،آبخوان ها، چاه ها و قنوات و روش هاي ديگر امكان پذير است.
رسول زرگرپور اضافه كرد: تمام اين روشها ابزارهايي هستند براي مديريت منابع آب و نه اينكه خود هدف باشند و هر كدام بنا بر مقتضاي مكان بايد انتخاب گردد و هيچ كدام بر ديگري برتري نخواهد داشت و در اين روش ها سد سازي بايد آخرين گزينه انتخاب شود ولي در طول سه دهه ي گذشته اولين گزينه بوده است.
استاندار اصفهان اظهار داشت: اگر چه امروز در مرحله مديريت توأمان عرضه و تقاضا هستيم ولي بسياري از كارشناسان و اساتيد ما هنوز از شاخص ها و معيارهاي دوران مديريت عرضه استفاده مي كنند.
زرگرپور عنوان كرد: مديريت عرضه امروز به مفهوم استفاده از پساب ها، آب شورها و لب شورها و استفاده از آب هاي غيرمتعارف مفهوم پيدا مي كند.
وي افزود: در مديريت تقاضا، استفاده ي زير راندمان30درصد و بهره وري700گرمي توليد هندوانه و چغندر قند و هدررفت30درصدي آب در كشاورزي مفهومي ندارد.
مدير ارشد استان به وضعيت مصرف آب در صنعت اشاره كرد و اظهارداشت: اگر چه سهم صنعت در آب كشور حدود2درصد است ولي در استان صنعتي اصفهان شاهد مصرف8تا10درصدي آب در بخش صنعت هستيم و در سال92مصرف آب در صنعت100ميليون متر مكعب، در سال 93،85ميليون متر مكعب وبراي سال جاري،72 ميليون متر پيش بيني مي شود كه روند كاهش نسبتاً خوبي را نشان مي دهد.
زرگرپور گفت: بر اساس مصوبه ي شوراي عالي آب، صنعت، جز در مصرف شرب و بهداشت،براي ساير مصارف خود ملزم به استفاده از پساب مي باشد.
وي افزود: فولاد مباركه و اخيراً ذوب آهن روند خوبي را در مصرف بهينه و صرفه جويي آب پيش گرفته اند و بايد جمع آوري فاضلاب شهرها، تصفيه ي آن ها و استفاده از پساب استاندارد در صنعت سرعت بيشتري را به خود بگيرد.
استاندار اصفهان با بيان اينكه600هزار كارگر استان عمدتاً در صنايع بزرگ مشغول به كار هستند، گفت: از آنجايي كه نميتوان صنايع را حذف كرد، بريدن بند ناف صنعت از آب تازه و استفاده صنعت از پساب با بهره برداري درست از آن بايد در دستور كار صنايع قرار گيرد.
زرگرپور افزود: سياست مصرف بهينه آب در استان تعيين شده كه طبق آن مصرف آب در بخش شرب در يك فرايند سه ساله بايد20درصد كاهش يابدكه تمام راهكارهاي مربوط به آن نيز احصا شده است.
وي اضافه كرد:يكي از راهكارهاي مربوط به اين بحث، استفاده از سيستم كاهنده در بخش خانگي است و اگر200مشترك بخش خانگي به سيستم كاهنده متصل شوند، حدود يك متر مكعب بر ثانيه مصرف آب كاهش مييابد.
رسول زرگرپور اظهار داشت: در بخش كشاورزي نيز بايد50درصد مصرف آب كاهش يابد و اين مهم با تغيير الگوي كشت و بالا بردن بهره وري امكان پذير است.
استاندار اصفهان ادامه داد: با كنترل ميزان عرضه و كنترل ميزان تقاضا ميتوان زاينده رود را از يك رودخانه فصلي به يك رودخانه دائمي تبديل كرد.

افزودن دیدگاه


پیشرفت پروژه

ناحیه احیاء مستقیم ، انباشت و برداشت(98 %)
ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم(94 %)
ناحیه پشتیبانی و جنبی(86 %)
پیشرفت کل(91 %)
تصاویر روز
جراید و رسانه ها

آرشیو

پیوندها


















 

آمار سایت

آنلاین ها
34
امروز
1165
دیروز
555
هفته
9869
ماه
187102
کل
227210
 

نظرسنجی

نظر شما در مورد پرتال جدید چیست؟